Natalon Kwartet speelt Simeon ten Holt - 22 en 23 april passe-partout

Natalon Kwartet speelt Simeon ten Holt - 22 en 23 april passe-partout

Natalon Kwartet speelt Canto Ostinato (22 april) en Meandres (23 april) van Simeon ten Holt in De Duif.

Door Stadsherstel Amsterdam

Datum en tijd

Begint op din, 22 apr. 2025 20:15 CEST

Locatie

De Duif

Prinsengracht 756 1017 LH Amsterdam Netherlands

Beleid voor refunds

Restituties tot 7 dagen voor evenement

Over dit evenement

  • Evenement duurt 1 dag 2 uren

Het Natalon Kwartet (voorheen Rondane Kwartet) speelt in De Duif twee werken van de Bergense componist Simeon ten Holt. Pianist Robert Lambermont onderhield een nauwe band met de componist die hierover in zijn memoires schreef: “Robert begreep als de beste dat de uitvoering van de avondvullende stukken (na Canto Ostinato) niet zomaar met een paar repetities of door handige pianisten geregeld kan worden, maar een rijpingsperiode veronderstelt dat neerkomt op een moeizaam veroveringsproces.”

De pianisten van Natalon Kwartet, gelauwerd voor hun vertolkingen van de vijf avondvullende composities van Ten Holt voor vier toetsinstrumenten, musiceren al ruim achttien jaar samen. Dit vertaalt zich in weergaloos en glashelder samenspel. Vier vleugels, één verklanking.

Canto Ostinato - dinsdag 22 april 20:15 uur

Canto Ostinato inspireert, ontroert en laat je de tijd vergeten. Het Natalon Kwartet, vier Fazioli-vleugels en De Duif: de perfecte ingrediënten voor een onvergetelijk muzikaal avontuur voor zowel het publiek als de pianisten. Deze Canto Ostinato-uitvoeringen zijn inmiddels onderdeel van een feestelijke concerttraditie bij Stadsherstel, waarbij vooral de authentieke klank van Simeon ten Holts muziek centraal staat, de pianisten elkaar muzikaal blijven uitdagen en daardoor iedere keer weer voor een bijzondere belevenis zorgen!

Meandres - woensdag 23 april 20:15 uur

Dit is Ten Holts laatste grote compositie. Hij vergeleek de compositie met een vier-sporen-band waarmee hij in de jaren zeventig veel gewerkt had. Iedere pianist neemt in principe één spoor voor zijn rekening, maar mag des gewenst ook wisselen van spoor. Er is sprake van een herhalingsstructuur zoals we dat kennen van Canto Ostinato, maar de partijen zijn duidelijker verdeeld in vier lagen.

Georganiseerd door